سفارش تبلیغ
صبا ویژن


هدف از قیام ابی عبدالله چه بود ؟

یکی از مهم ترین و شاید اصلی ترین هدف امام حسین علیه السلام برای قیام ، حفظ دین از نابودی و بقای اسلام و قرآن بود . هدفی که جز با شهادت ایشان میسر نمیشد .« ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی » ، « اگر بقای دین پیامبر جز با شهادت من پایدار نمی ماند ، پس ای شمشیرها مرا فرا گیرید »

.امام حسین (ع) در بخشی از وصیت نامه خود به برادرش محمد حنفیه این چنین می فرماید : « انما خرجت لطلب الا صلاح فی امة جدی (ص)، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی و ابی علی بن ابیطالب » ، « همانا مقصود من از این حرکت ، اصلاح امت جدم و نجات دادن اجتماع از انحراف است . می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و روش من ، مانند روش جدم (ص) و پدرم علی بن ابیطالب (ع) است »

از بیانات امیرالمومنین علیه السلام است که می فرمایند : « قوام الشریعة الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و اقامة الحدود » ، « قوام شریعت به امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود الهی بستگی دارد » .

به عبارتی اگر این فریضه ترک گردد ، دین به مرور زمان ضعیف و پایه های شریعت سست می گردد.از آنچه تاکنون گفته شد می توان به اهمیت والای امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین (ع) پی برد .

کدامین معروف و کدامین منکر است که فرزند رسول الله (ص) با امر و نهی آن می خواهد دین را از نابودی حفظ کند ؟

چه معروفی بالاتر از قیام بر علیه حکومت فاسد و ستمکار یزید ؟

و چه منکری پست تر از حکومت فاسد و ستمکار یزید ؟

نماز ، بالاترین نماد امر به معروف و نهی از منکر و ستون خیمه دین .

« و اقم الصلوة ان الصلاة کنهی عن الفحشا و المنکر و لذکر الله اکبر » « نماز به پادار ، بدرستی که نماز انسان را از فحشا و منکرات باز می دارد و مهمترین و بزرگترین نتیجه نماز یاد خداست که منشا سعادت دنیا و آخرت است » . 1

نماز یک هنرنمایی الهی است که خداوند تمام ارزش ها را به نحوی در آن قرار داده است . و همانطور که از این آیه و روایت مشخص است ، نماز بالاترین معروف ها می باشد که اقامه آن انسان را از فحشا و منکرات باز می دارد .شاید یکی از زیباترین صحنه های ظهر عاشورا ، اقامه نماز جماعت از سوی ابی عبدالله و یارانش بود .نمازی که زهیر و سعید پیش روی امام ایستادند و خود را سپر قرار داده تا حملات دشمن را دفع کنند . پس از نمـاز سعید به زمین افتاد و به شهادت رسـید و چه بشارتی از حسین بن علی (ع)  برای  او بالاتر  از اینکه  زودتر از امام  و مولای  خود  وارد  بهشت می شود و اینست نماز ، که مقدس ترین رابطه میان خالق و مخلوق است ، پیوند آفریده بی آفریدگار .آری نماز برترین عبادت هاست که اگر در درگاه الهی پذیرفته شود همه عبادت های دیگر پذیرفته خواهد شد و اگر پذیرفته نگردد ، عبادت های دیگر قیمت واقعی ندارند.

             نماز                                                    نهضت عاشورا
        
  ستون دین                 پیامد عاشورا                                  حفظ دین 
       بهترین عبادت ها                                               زنده نگه داشتن فضیلت ها و ارزش ها
 باز دارنده از فحشا و منکرات                                    اصلاح جامعه و بازداری آن از فحشا ومنکرات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . سوره عنکبوت ، آیه 45 .


# نویسنده :: مهدیه :: دوشنبه 86 اسفند 6 :: ساعت 8:52 صبح ::  نظرات ::





نماز و نهضت عاشورا - شیلو عج الله